Skyll rødbetene i vann og legg de i en kasserolle. Fyll på med vann, og kok opp.La rødbetene småkoke/småputre i ca 40 minutter, til de er møre/myke.
Fjern skallet på rødbetene ved å skrelle de (akkurat som en potet).
Skjær så opp rødbetene i passe skiver (her er det ingen fasit, men en grei tommelfingerregel er ca 0,5 cm tykk. Bruk kniv eller mandolin.Legg de over på glass sammen med karve (husk å veie alt sammen, også væsken som skal tilsettes nå).
(Husk å veie) Nå skal du fylle opp glasset med ca 50% vann og ca 50% eddik, slik at rødbetene dekkes av væske. Les av totalvekten på rødbeter, vann og eddik.Jeg bruker 1,5% salt og 3% sukker. Noen foretrekker 10-15% sukker (og noen enda mer). Prøv deg frem, og finn ut hva du foretrekker.For å finne 1,5% og 2% av f.eks 1000 gram, så er regnestykket slik:1000 * 0,015 = 15 gram salt1000 * 0,03 =30 gram sukker
Tøm salt og sukker i en kasserolle. Sil ut væsken fra glasset i kasserollen. Rødbetene skal IKKE i kasserollen nå. Kok opp og løs opp sukker og salt.
Tøm så den varme væsken tilbake i glasset hvor rødbetene ligger.
Avkjøl, skru på lokk, og sett kjølig. Spiseklart med en gang, men jeg foretrekker å vente et par dager før jeg spiser de.