intermitterende faste, tallerken uten mat

Intermitterende faste – slik gjør JEG det

Innholdsfortegnelse

Personlig, så har jeg hatt god suksess med intermitterende faste. Jeg vil dele noen punkter som har vært viktig for meg når jeg skal gjennomføre en intermitterende faste.

Sørg for at maten du spiser består av mest mulig naturlige råvarer

Når du hører om intermitterende faste (eller faste) for første gang, så tenker du kanskje på ekstrem sultfølelse og muskeltap. Dette stemmer ikke i det hele tatt.

Faste kan føre til en slankere kropp og en kropp som ikke har et sug etter mat hele tiden. Hele poenget her er å øve opp kroppen til å takle å gå uten mat i en periode over flere timer.

Det første er som sagt lenger opp, å unngå i størst mulig grad søppelmat (mat som åpenbart ikke er sunt for oss). Få i deg mest mulig naturlige råvarer som rent kjøtt, fisk, grønnsaker etc. Spis gjerne innmaten fra dyret hvis du synes det er godt.

hamburger, junk
Unngå denne type mat i det daglige, så kan du heller kose deg litt ekstra på lørdager hvis du vil.

Når du spiser ordentlig mat, så vil det gå mye lettere å kjøre i gang med intermitterende faste. Det er viktig å få maten/dietten på plass FØR du kjører i gang med fasterutinene.

Hopper du over dette punktet, så kan du oppleve negative resultater som:

  • Følelse av intens sultfølelse, siden du sannsynligvis har et for stort inntak av sukker og andre raske karbohydrater.
  • Følelsen av å være utslitt/trøtt hele tiden.
  • Stort inntak av mat på kort tid, hvor du stapper i deg alt du ser (fordi du er ekstremt sulten).

Så, for å merke alle de positive fordelene intermitterende faste har å tilby, så er det viktig å spise riktig og næringsrik mat.

Hvis dietten din er langt i fra optimal i dag, så er det viktig å endre denne vanen først, før du setter i gang med fasting.

Ikke bare blir det lettere å faste, men du vil også se andre positive helseeffekter ved å spise sunn mat.

Start med 16:8 metoden når du skal praktisere intermitterende faste

Når du har dietten på plass, med næringsrik og sunn mat, så kan du gå til neste steg.

Intermitterende faste er en fin måte å forsterke vekttapet ditt på, som du allerede har komme litt lenger med ved å bytte ut søppelmaten med næringsrik mat.

Jeg ser selv at om jeg spiser skikkelig næringsrik mat (som består av protein og fett, og små mengder sunne karbohydrater), så vil det være lettere å holde seg unna mat i flere timer.

Den beste måten (synes i hvert fall jeg) er å praktisere 16:8 metoden som ble kjent gjennom Martin Berkhan. Kan sterkt anbefale boken han selger på nettsiden.

Uansett, så går metoden ut på å redusere kroppsfett, samtidig som du bygger muskler (eller holder musklene på samme nivå som før).

Dette kan gjøres ved å utsette det første måltidet noen timer ekstra enn du ellers er vant til. Hvis du f.eks har siste måltid kl 20 på kvelden, så starter frokosten kl 12 dagen etter (16 timer senere).

Når du bryter fasten litt utpå dagen, så kan det ha følgende fordeler:

  • Mer stabilt blodsukker som igjen fører til mindre matsug/søtsug.
  • Høyere nivåer av veksthormon.
  • Mer energi og mer fokus.

I begynnelsen så vil intermitterende fasting føles veldig rart. Etter noen uker, så vil du tenke hvorfor i all verden du ikke har gjort dette før.

Bruk intermitterende faste som et startpunkt for å forbedre deg på andre områder

Når du får inn vanen med å faste ukentlig, så vil du lettere få inn andre positive vaner for helsa di.

Ikke bare får du mer tid (siden du ikke trenger å tenke på neste måltid hele tiden), men du vil bli flinkere til å lage vaner og du blir mer disiplinert. Alt dette må øves på gjennom hele livet.

Når du har mer tid, så kan du:

  • Starte på hobbyen du alltid har utsatt.
  • Legg inn en ekstra joggetur eller styrkeøkt.
  • Skriv på boken du alltid har ønsket å gi ut, men som du alltid har utsatt fordi du ikke har disiplin nok til å starte.
  • Og mye annet…

Det er kun fantasien som setter grenser.

Spiser du mat som består primært av naturlig og næringsrik mat og samtidig kjører i gang med 16:8 protokollen, så vil du raskt merke at du oppnår de målene du har satt deg når det kommer til vekt/fettreduksjon.

Den viktigste grunnen til at man feiler når man faster, er fordi man får en ekstrem sultfølelse. Følger du rådene her, så vil du redusere sjansen for at det skjer.

Del gjerne innlegget

Share on facebook
Facebook